loading...
music2plus.ir
lawlawer بازدید : 120 نظرات (0)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  در روزی که نمایشگاه کتاب تهران از نظر میزان بازدیدکننده یکی از روزهای خلوت خود را داشت،  محمدرضا سرشار در مراسم رونمایی از کتاب تازه‌اش سخنان جنجال‌برانگیزی را درباره برخی       چهره‌های فرهنگی و هنری مطرح کرد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  borna ghasemi (1 of 25).JPG                         

 

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مستقر در نمایشگاه کتاب، در روز شنبه، 14 ادریبهشت‌ماه، مقام معظم رهبری به نمایشگاه کتاب آمدند و از برخی غرفه‌های شبستان بازدید کردند که این بازدید تا حدود ظهر طول کشید.

 

میزان بازدیدکننده در چهارمین روز نمایشگاه کتاب بسیار پایین بود. این وضعیت تا ساعت‌های پایانی روز هم همچنان پابرجا ماند و در غرفه‌های انتهای شبستان مشهودتر به چشم می‌خورد. بازدیدکنندگان و غرفه‌داران بعضا عنوان می‌کردند که در طول چندساله اخیر هیچ روزی به خلوتی روز چهارم نمایشگاه بیست‌وششم نبوده است. در خیابان‌های اطراف مصلا در بخش ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و حتا غرفه‌های خدماتی هم وضع به همین منوال بود.

 

در این روز خبری از غلغله‌ی جمعیت و ترافیک آدم‌ها در خیابان‌های مصلا نبود تا جایی که حتا برخی از اغذیه‌فروشان که معمولا در روزهای برپایی نمایشگاه فروش خوبی دارند، در لحظاتی از روز بدون مشتری بودند.

 

از استقبال کم مخاطبان و به تبع آن نارضایتی غرفه‌داران از فروش کم کتاب‌های‌شان نسبت به سال‌های گذشته که بگذریم، باید به سراغ حرف‌های محمدرضا سرشار برویم.

این نویسنده که برای رونمایی از تازه‌ترین کتاب منتشرشده‌اش «روزنوشت‌هایی درباره ادبیات پس از انقلاب» در غرفه انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی حاضر شده بود، حرف‌های بحث‌برانگیز و بعضا پربرخوردی را درباره چند نفر از نویسندگان و هنرمندان فقید و زنده کشور مطرح زد.

 

او علاوه بر انتقاد از انتشارات سوره مهر حوزه هنری برای چاپ «فرهنگ ناموران»، مدعی بود این کتاب به تطهیر برخی چهره‌ها از جمله داریوش آشوری پرداخته است. او این نویسنده و مترجم را یک یهودی صهیونیست خواند.

سرشار از محسن مخملباف هم به عنوان کسی یاد کرد که اکنون از حوزه‌ی جمهوری اسلامی و حیطه‌ی ادیان خارج شده است.

او همچنین به یکی از مقاله‌های کتابش با نام «آیا هنرمندان روشنفکرند؟» اشاره کرد و در این بخش از سخنانش از خواننده‌ای حرف زد که به اعتقاد او، هنرمندی برجسته‌ای است، اما نباید درباره سیاست اظهارنظر کند. او بدون این‌که مستقیما از محمدرضا شجریان نام ببرد، عنوان کرد: در یک دوره‌ از انتخابات، استاد موسیقی توی خیابان راه افتاد و بقیه دنبال او را گرفتند. این در حالی است که این استاد موسیقی هنرمند برجسته‌ای است، اما نمی‌تواند درباره سیاست‌های نظام اظهارنظر کند. من در این مقاله تلاش کردم بر اساس یک‌سری استدلال‌ها نشان دهم که لزومی ندارد هنرمندان روشنفکر باشند.

 

سخنان سرشار به این‌جا ختم نشد. او درباره نادر ابراهیمی هم گفت: ابراهیمی تا اوسط دهه 60 کافر بوده است.

ایمن منتقد در ادامه هم به انتقادهایش درباره سیمین دانشور و جلال آل احمد اشاره کرد.

 

 

از دیگر مواردی که در روز چهارم نمایشگاه کتاب دیده شد، جدا کردن ورودی‌های زنان و مردان در شبستان بود؛ در روزهای قبل چنین چیزی وجود نداشت.

بخش ناشران خارجی نیز نسبت به روزهای قبل به مراتب بازدیدکننده کم‌تری داشت.

 

در این روز رییس نمایشگاه کتاب و معاونانش هم در بین خبرنگاران حاضر نشدند تا به سؤال‌های آن‌ها پاسخ دهنند.

همچنین دیگر خبری از صف‌های طولانی بازدیدکنندگان برای سوار شدن در ون‌های مستقر در مصلا نبود و بازدیدکنندگانی که اکثرا یا بدون خرید کتاب نمایشگاه را ترک می‌کردند و یا خریدهای محدودی داشتند، پیاده مسیرهای منتهی به مترو و خیابان بهشتی را طی می‌کردند.

مراسم رونمایی از کتاب مسعود ده‌نمکی نیز به خاطر حضور نیافتن او در سرای اهل قلم لغو شد.

بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران تا 21 اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برپاست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    بهترين جاي فكر كردن كجاست؟
    آیا فکر میکنید خوشتیپ و خوشگل هستید؟
    نظرت درباره این سایت چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 264
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 151
  • باردید دیروز : 862
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,255
  • بازدید ماه : 4,597
  • بازدید سال : 24,221
  • بازدید کلی : 229,899